Už víme, jaké jsou typické projevy nadaných dětí předškolního věku. Ve třetí části našeho seriálu se budeme věnovat praktickým doporučením při jejich výchově a vzdělávání..
Zvýšená pozornost je ve světě věnována programům
pro vyhledávání a rozvoj nadaných předškoláků. Jsou také zjišťovány souvislosti
a hledány indikátory, signalizující už v časném věku budoucí zařazení dítěte do
dvou krajních kategorií nadaných z hlediska pozdější úspěšnosti: expertů, tedy
těch, kteří vyniknou ve svém oboru a těch, jejichž výkon je výrazně pod úrovní
předpokládaných schopností. V ohrožené kategorii nacházíme velmi často nadané
dívky.
Méně úspěšné nadané dívky
Nadanými
dívkami se zabývala jedna z nich, americká psycholožka Barbara Kerr. Je
absolventkou jedné ze škol pro mimořádně nadané děti, které vznikly v USA poté,
co byl v Sovětském svazu vypuštěn první Sputnik. Vláda USA se tehdy rozhodla
učinit opatření ke zvýšení konkurenceschopnosti v oblasti vědy a techniky. K
tomu samozřejmě patřilo vyhledávání a rozvoj talentů. Barbara Kerr začala deset
let po maturitě hledat příčiny výrazně vyšší úspěšnosti chlapců v dosaženém
vzdělání i pracovním uplatnění. Startovní podmínky – tedy inteligence a kvalita
vzdělávání, to znamená moderní výukové metody, vynikající pedagogové i vybavení
školy, byly pro obě skupiny stejné.
Jak to,
že dívky, ač dosáhly vyššího vzdělání a profesionálně se uplatnily lépe než
většina ostatních dívek v USA, byly ve srovnání se svými spolužáky ze školy pro
mimořádně nadané děti později podstatně méně úspěšné? Psycholožka zjistila, že
pokud nadané dívky selhávají ve výukovém procesu, společnost v nich nehledá
oběti problémů či poruch učení. Spíše považuje nadané dívky za průměrná individua,
která prostě nemohou fungovat nad hranicemi svých schopností. Tak tomu je v
prostředí, které nedokáže akceptovat nebo zužitkovat jejich mimořádné nadání.
Jak vést nadané dívky?
Motivace k vlastnímu úsilí
Ti, kdo
chtějí umožnit nadaným plný rozvoj, musí podporovat identifikaci jejich nadání,
rozvíjet silné stránky dětí, posilovat jejich sebedůvěru a motivovat je k
vlastnímu úsilí představami budoucích osobních i profesionálních cílů. Mnoho
vynikajících osobností se už v předškolním věku zajímalo o obor, ve kterém
později vynikly. Podobně byl např. jako dítě motivován Heinrich Schlieman k
objevení Troje. Mnoho lidí se domnívá, že nadané děti žádnou zvláštní pomoc
nepotřebují, že si pomohou samy. Ve skutečnosti však, zvláště nadané dívky,
potřebují být v průběhu dětství, dospívání a adolescence vedeny rodiči, učiteli
a poradci, mají-li dosáhnout co největšího rozvoje svého potenciálu.
Neumaž se!
Zapamatujte
si důležité pravidlo: Nechcete-li, aby lidé zacházeli s holčičkou jako s
křehkou květinkou, neoblékejte ji tak. Šatičky, které se nesmí umazat,
zabraňují dětem v běhání, skákání, lezení a nutí dítě k pasivitě.
V mateřské škole má mít dívka oblečení, které jí umožní aktivně si hrát a
ne dávat pozor, aby se neumazala. Výrazné, jasné, ale ne příliš něžné barvy
vyjadřují její podnikavost. Mnoho předškolních holčiček trvá na tom, co si chce
vzít na sebe. Smyslem rozepří s maminkou však nejsou šaty, ale asertivita,
kterou bychom měli podporovat. Holčička si může obléknout a umazat šaty, které
si vybere.
Hračka není jen panenka
Vybírejte
celou škálu hraček, aby si dívka nemusela hrát jen s panenkami. Podporujte její
zájem o hračky, které umožňují manipulaci s předměty a aktivní řešení problémů.
Dívka potřebuje trénovat, aby získala pocit, že dokáže něco zvládnout a zvýšila
tak svou sebedůvěru. Vysvětlete předškolačce, že si nemusí hrát jen s hračkami
pro holčičky. To neznamená, že byste ji měli odrazovat od klidné a tiché hry.
Jenom se ujistěte, že má přístup a že je povzbuzována k využití celé nabídky
hraček. Je důležité, jak jsou v mateřské škole děti vedeny s ohledem na
sexuální role.
Čtení místo spaní
Mateřská
škola již striktně netrvá na odpoledním spaní, má místo toho „čas pro
odpočinek“, kde si děti mohou v klidu číst nebo prohlížet obrázky, pokud se jim
nechce spát. Zdá se, že nadané dívky potřebují více než spánek odpolední čas o
samotě, ale určitě jsou mezi nimi značné individuální rozdíly. Školka by na ně
měla brát zřetel. Mnoho nadaných holčiček si chce číst, nebo zkoušet psát. Od
ničeho z toho by neměly být zrazovány, protože jsou k tomu často zralé.
Důležitý je také individuální čas pro práci se skládankami, mechanickými
hračkami, stavebnicemi, hudebními nástroji a výtvarná práce, zvláště když se
dítě o tyto činnosti zajímá.
Rozvíjející programy pro předškolní děti mohou
uspokojit hlad dítěte po intelektuální stimulaci nebo po příležitosti rozvíjet
a procvičovat své schopnosti. Pokud se dívka pouští do těchto činností s
radostí, nemusíte se bát, že ji přetěžujete. Pouštějte se s ní do dalších
činností a sledujte, zda ji „baví“ – ať je to hra na hudební nástroj, karate,
poslouchání příběhů či cokoliv, co by mohlo být zajímavé.
Televize a povídání
Dávejte
si pozor na televizní programy, na stereotypy sexuálních rolí v pořadech pro
děti i pro dospělé. Pokaždé s dětmi o významu těchto rolí diskutujte a sdílejte
s nimi své pocity, týkající se toho, na co se díváte. Vaše komentáře pomohou
dívce lépe odolávat tlakům ke konformitě a průměrnosti, kterým bude vystavena. Dívka by měla vědět, v čem
spočívá práce lidí, které vidí, když jde nakupovat nebo cestuje. Zejména jí
umožněte vidět ženy v různých zaměstnáních. Udělejte si čas pro odpovědi na
její otázky. Vyhraďte si každý den pár minut času jenom pro ni. Pomůže jí to
získat pocit, že její zvídavost vás těší.
PhDr. Eva Vondráková
Články Nadané dítě 1 – 4 byly původně zpracovány pro portál Informatorium, 2002.